Annonce

Annonce

Produkter fra Grøn Balance

Spar-butikkerne har for andet år i træk afholdt et internt DM i økologi, som bl.a. skal være med til at løfte kendskabet til private label-serien Grøn Balance, som rummer mange af kædens økologiske fødevarer. PR-foto: Dagrofa

Spar-kæden sætter spot på det økologiske sortiment

Nogle gange er nok at ændre lidt på placeringen af de økologiske varer for at løfte økologisalget, viser erfaringerne fra Spar-kæden.

Hidtil har Spar-kæden måske ikke været førstevalget for de danske forbrugere, som primært går efter økologiske varer, men det vil den danske del af den internationale dagligvarekæde gerne lave om på.

Det skal blandt andet ske ved at gøre private label-serien Grøn Balance mere synlig i kædens 131 danske butikker. Serien rummer mange af Spar-butikkernes økologiske fødevarer, og som led i ambitionen om at give det økologiske sortiment en mere fremtrædende rolle, lancerede Spar-kæden sidste år et internt DM i økologi.

Erfaringerne fra det initiativ viser, at det ikke kun er forbrugerne i de større byer, som er sultne efter flere økologiske varer.

"En del af Spars butikker ligger uden for de større byer, og vi kan se, at det nogle gange er nok at ændre lidt på placeringen af varerne for at løfte økologisalget," siger Morten Jensen, sortiment- og konceptchef for Dagrofa-kæderne Spar, Min Købmand og Let-Køb.

Han har også hovedansvaret for økologien og har været involveret i DM i økologi for Spar-butikkerne, som i år blev afholdt i april måned, hvor kun butikker med en økologiprocent på mindst fire procent kunne deltage.

"For os handler det om at få fokus på, at Spar vægter økologi meget højt," siger Katri Franck Justesen, som samtidig erkender, at det kan være en udfordring at lave fælles markedsføring af et bredere økologi-sortiment, da der er meget stor spændvidde i økologiandelen fra butik til butik.

Det skyldes ikke mindst, at Spar-kæden - til forskel fra de mere topstyrede kæde-koncepter - består af selvstændige købmænd, som vægter økologien forskelligt. Derfor er der typisk større forskel på det økologiske sortiment fra butik til butik hos Spar end i Rema 1000, SuperBrugsen og Netto.

"Det er meget op til den enkelte købmand at finde den balance, der passer til lokalområdet. Spar i Klitmøller topper listen med kædens højeste økologiandel, mens der stadig er butikker, hvor der er potentiale for at øge økologisalget," siger Morten Jensen, som ikke ønsker at oplyse de konkrete økologiandele.

Sidste år var første gang at konkurrencen blev afholdt på kædeniveau, og han er godt tilfreds med antallet af deltagende butikker, som kunne lade sig inspirere er en drejebog med ideer, inden de dedikerede en hel forårsmåned til økologi. Vinderen blev fundet via et pointsystem, som bl.a. belønner øget omsætning, indtjening og økologiandel.  

Som noget nyt var der i år lavet en konkurrence for butikseleverne, som dystede i at lave de flotteste butiksudstillinger med produkter fra Spar-kædens økologiske private label-serie Grøn Balance, som rettede sig mod børnefamilier.

"Vi arbejder på at få flere af forbrugerne til at vide, hvad Grøn Balance står for, og at vi har mange økologiske varer. Det har vi måske ikke været så gode til hidtil," siger Morten Jensen, som håber at kendskabsgraden vil vokse år for år og at salget vil følge med.

Den gennemsnitlige økologiandel i Spar-kæden har endnu ikke nået to-cifrede procentsatser, men ifølge Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening er Spark-kæden godt på vej.

Øget kendskab giver øget salg

Økologisk Landsforening beregner hvert år, i hvor høj grad de enkelte dagligvarekæderne formår at udnytte deres økologiske potentiale. Af den seneste opgørelse fra 2020 fremgår det, at Spar er inde i en positiv udvikling.

"Spar udnytter stadig ikke det fulde potentiale, men de er kommet stærkt ind i kampen og har fået hele det økologiske basissortiment på plads," siger Birgitte Jørgensen, som også roser kæden for DM-konkurrencen i økologi:

"Det er en god måde at motivere købmændene til at arbejde med økologi," siger hun.

Den vurdering er Morten Jensen enig i.

"Jeg tror, at vi kan nå endnu højere op med vores økologiprocent, hvis vi fortsat arbejder fokuseret på at skabe endnu mere opmærksomhed omkring, hvor meget økologi, der findes i Spar."

Flere artikler fra samme sektion

Coop 365 discount åbner sit bud på fremtidens bæredygtige butik

Biodiversitet og bæredygtighed er tænkt ind på mange niveauer i Coops nye discountbutik, som åbner fredag.

09-08-2022 2 minutter

Meny-kæden sætter ekstra fokus på økologi

Med en 20-siders tilbudsavis med økologiske varer ønsker Meny-kæden at vise, at man ikke behøver at besøge en discountbutik for at finde Ø-mærkede varer til priser, hvor alle kan være med.

09-08-2022 2 minutter Detailhandel

»Historisk« fald i salget af oksekød

Salget af kød - særligt oksekød - er faldet drastisk herhjemme. Også i udlandet er der sket et fald, efter at priserne er steget.

04-08-2022 2 minutter Forbrug,   Detailhandel